Zaufanie jest bazowym elementem każdej długofalowej relacji. Nie obędzie się bez niego również relacja agencji z klientem. Dlaczego jest takie ważne? Jak je budować? Na czym powinno się opierać?
1. Profesjonalizm
Ufamy przede wszystkim temu, co konsekwentne i wiarygodne. W przełożeniu na rzeczywistość agencyjną, klient decydujący się na współpracę z daną agencją, zapewne wybrał ją świadomie po dogłębnym researchu i porównaniu wielu ofert na rynku. Firma marketingowa, która miała okazję współpracować z licznymi markami, zdobyła doświadczenie nie tylko dotyczące tego, jak – pod względem technicznym – prowadzić działania reklamowe, ale też tego, co może najlepiej sprawdzić się w danym obszarze.
Klient zna specyfikę swojej branży, ale powierzając markę agencji, oddaje ją profesjonalistom posiadającym odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w dziedzinie marketingowej, a wysoka skuteczność reklamy będzie nie tylko w interesie klienta, ale też firmy marketingowej. Gramy do jednej bramki.
Co więcej, już na początku współpracy firma marketingowa liczy na zaufanie, że przetestowanie pewnych rozwiązań i wybór tych najbardziej efektywnych dla konkretnej marki zawsze wymaga czasu. Podczas, gdy klient może widzieć pojedyncze elementy – konkretną kreację reklamową, posty do mediów społecznościowych czy temat tekstu, agencja tworząc je, patrzy szerzej, biorąc pod uwagę całą strategię obraną dla marki na obecne i przyszłe działania.
2. Komunikacja i edukacja
Komunikacja to nie tylko telefon czy e-mail. Ważne jest spotkanie i sprecyzowanie wzajemnych oczekiwań. Często, niektóre z oczekiwań można sobie uświadomić i nazwać je dopiero w otwartej rozmowie. Ważne, by Agencja prowadziła spotkanie briefowe w sposób przejrzysty dla klienta, który niekoniecznie musi być biegły w tematyce marketingowej. Posługiwanie się branżowymi pojęciami nie będzie więc najlepszym pomysłem, jeśli nie zostaną od razu wytłumaczone. Warto poświęcić czas na objaśnienie, jakie są cele poszczególnych działań, jakich rezultatów można się spodziewać i dlaczego warto postawić akurat na taki rodzaj promocji. Edukacja powinna jednak przebiegać obustronnie – zarówno klient potrzebuje podstawowej wiedzy na temat tego, jak agencja będzie działać, jak i agencja potrzebuje bazowego szkolenia z działalności firmy, by móc się poświęcić promowaniu tego biznesu.
W skrócie – żadna technologia, prezentacja czy najdokładniej spisany brief nie zastąpi spotkania i rozmowy.
3. Empatia i szacunek
Współpracujemy tak naprawdę nie z firmą, a z człowiekiem. Wychodząc z tego podstawowego założenia, zdecydowanie łatwiej budować zrozumienie. Przed każdym wysłanym mailem, przy każdej rozmowie telefonicznej, przy każdym spotkaniu warto pomyśleć o tym, co w danej sytuacji może myśleć, czuć, oczekiwać druga strona.
Zwykła chęć słuchania tak, by zrozumieć o co tak naprawdę chodzi drugiej stronie może rozwiązać wiele problemów. Empatia ze strony agencji dla klienta pozwoli zgłębić problem i znaleźć dla niego najlepsze rozwiązanie, natomiast empatia ze strony klienta dla agencji jest niezbędna w budowaniu prawdziwego partnerstwa. Jak praktykować szacunek? Przede wszystkim przez punktualność, uprzejmość, regularność.
Praca nad zaufaniem jest długotrwała, ale jego strata może być błyskawiczna. Jak zatem zadbać o te relacje? Kiedy profesjonalizm, komunikacja i edukacja oraz empatia i szacunek są fundamentem relacji klient-agencja, dużo łatwiej efektywnie współpracować na co dzień, a w przypadku kryzysu, wyjść z niego bez szwanku.