Wielu specjalistów z naszej branży od lat wróży upadek tzw. tradycyjnego marketingu. Mimo to nie można na 100% stwierdzić, że taki marketing jest już martwy. Wiele pytań związanych z marketingiem ciągle pozostaje otwartych, np. co rozumiemy pod pojęciem tradycyjnego marketingu, czy dzięki komunikacji w Internecie możemy dotrzeć do wszystkich przedstawicieli naszej grupy docelowej?
Pojęcie tradycyjnego marketingu
Podanie jednoznacznej definicji tradycyjnego marketingu jest tak samo trudne, jak określenie ogólnej definicji samego słowa „marketing”. Za najbardziej właściwą uznaje się tę podają przez Philipa Kotlera w publikacji „Marketing. Podręcznik europejski”. Wg wspomnianej definicji marketing jest procesem społecznym oraz zarządczym. Zadaniem jednostek w tym procesie jest zdefiniowanie tego, co jest im potrzebne oraz uzyskanie tego w procesie wymiany towarów (i usług).
Elementami/ narzędziami tradycyjnego marketingu jest reklama, PR, branding oraz tzw. komunikacja korporacyjna.
Powody niepowodzenia tradycyjnych działań marketingowych
Powodem tego, że tradycyjne działania marketingowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów wizerunkowych oraz sprzedażowych jest świadomość Klientów. Najnowsze badania wskazują na to, że tradycyjna komunikacja jest czymś, co odbiorcy omijają w tzw. „zakupowej podróży Klientów”.
Właściciele przedsiębiorstw chcą posiadać coraz dokładniejsze estymacje działań marketingowych. Nie wszystkie tradycyjne elementy marketingu pozwalają określić dokładne prognozy, które dotyczą wydatków oraz wyników, np. sprzedażowych.
Czynności, które wcześniej Klienci wykonywali w tzw. offline’ie coraz częściej przenoszą się do świata wirtualnego. Do tego typu zachowań zaliczyć można m.in. zakupy, zamawianie usług, a nawet oglądanie filmów i seriali. Nic więc dziwnego, że specjaliści ds. marketingu chcą komunikować się z Klientami w naturalnym dla nich środowisku, mówić o produktach i usługach tam, gdzie odbiorcy dokonują ich wyboru.
Korzyści marketingu internetowego
Eksperci od kilku lat przewidują upadek tradycyjnego marketingu. Trudno jednak jednoznacznie stwierdzić, co miałoby go zastąpić. Do tej pory wszystkie działania realizowane przez specjalistów zamiennie z elementami znanej od lat komunikacji marketingowej składały się z kilku czynników działań, których połącznie w ramach jedną definicję stanowi dość znaczący problem.
Do najnowszych tendencji w marketingu z pewnością zaliczamy:
– marketing społecznościowy – komunikacja w mediach społecznościowych, rozwój kanałów komunikacji,
– influencer marketing,
– wideo marketing w mediach społecznościowych.
Podstawową korzyścią marketingu internetowego jest przekazywanie komunikatów marketingowych, do których Klienci nie przywykli tak, jak do tradycyjnego marketingu. Z pewnością to także kiedyś ulegnie zmianie, ale póki co odbiorcy są mniej „odporni” na tego typu działania marketingowe.