Jak wykorzystać emocje w marketingu - Brandoxygen : Brandoxygen

Jak wykorzystać emocje w marketingu

Radość, poczucie bezpieczeństwa, zaskoczenie czy niepokój to tylko niektóre z emocji, którymi najczęściej nasycone są przekazy marketingowe. W jaki sposób możemy je wykorzystać?

  1. Emocje a persony

Wykorzystanie emocji w marketingu zaczyna się już na poziomie określania grup odbiorców. To wtedy staramy się wyobrazić sobie potencjalnego klienta, zacząć czuć i myśleć jak on i dzięki temu poznać, jakie emocje mają na niego największy wpływ. Tworząc potencjalnego konsumenta, możemy dobrać odpowiedni sposób komunikacji – nie istnieją przecież treści uniwersalne, które trafiłyby do każdego odbiorcy.

Dokładne wyobrażenie konsumenta, czyli tzw. persona marki to wzór, który pozwala przyjąć punkt widzenia klienta. Dzięki niemu łatwiej wybrać, czy w strategii komunikacji warto postawić na zadowolenie (próbując wywołać uczucia radości i zrelaksowania), strachu – (budząc konsternację i obawę) czy zdziwienie (zaciekawiając i zaskakując).

  1. Emocje a storytelling

Narzędziem content marketingu, które silnie bazuje na emocjach jest storytelling. Budowanie historii, opowieści o marce to sposób oddziaływania na uczucia, poruszanie wyobraźni i zapadnięcie w pamięć. Dzięki posługiwaniu się obrazami, a nie tylko suchymi faktami i liczbami, skutecznie budujemy więź klienta z marką.

Storytelling pobudzając emocje, zmusza odbiorcę do większego zaangażowania, a równocześnie pomaga zapamiętać przekaz. Przykład? Świąteczny spot Allegro z historią samotnego staruszka.  Dobra opowieść uwiarygadnia markę i poprawia relację z klientem, niezależnie od tego czy reklamowanym produktem jest kurs języka angielskiego (jak w przypadku Allegro), śrubki czy środki czystości.

  1. Emocje a kolory

W przekazach marketingowych nieocenioną rolę pełnią kolory. Potrafią one wywoływać lub wyciszać emocje. Czy wiedziałeś, że błękit może stymulować mózg, równocześnie obniżając aktywność ciała a  czerwień, z kolei, przyspiesza akcję serca i oddychania oraz podwyższa ciśnienie krwi?

Zieleń to jedna z uspokajających i odprężających barw, łączy się ją z kreatywnością i bezpieczeństwem, czerń kojarzy się z elegancją i ponadczasowością, żółty z optymizmem, światłem i ciepłem, natomiast fioletowy z luksusem i zamożnością.

Marketing kocha emocje. To one najczęściej decydują o sukcesie lub porażce danego tekstu, obrazu czy video, a w budowaniu zasięgu wirusowego mogą one być nawet ważniejsze od praktyczności przekazu. Na czym opierają się różnice między produktami jednej marki i drugiej? Przede wszystkim na uczuciach. To chyba wystarczający powód, by wykorzystać je w tworzeniu treści marketingowych.

Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego klienci wybierają dany produkt lub usługę? Co wpływa na ich decyzje zakupowe? Dlaczego w odczuciu klientów jeden produkt jest znacznie lepszy od drugiego? Dlaczego mleko “Łaciate” jest znacznie lepsze od innych, mimo że wszyskie są podobne do siebie jak dwie krople wody tfu... mleka?
Sprawiamy, że klienci wybiorą właśnie Twoją firmę. Od lat budujemy silne i zauważalne marki.

Chcesz dotlenić swój biznes?
Witaj! Jesteś w dobrych rękach.